Jazakallahu Khairan

Saturday, September 24, 2011

Nilai Segulung Tikar Getah..

Hanya dengan sekecil-kecil perkara, kegembiraan dapat anda sebarkan kepada orang lain. Hatta hanya dengan sekuntum senyuman mahupun sepatah salam.

Hidup bermasyarakat lapang-lapangkan berkongsi rasa gembira agar ikatan yang dibina bertambah utuh. Bahkan menjadi sunnah Rasulullah untuk menggembirakan hati orang lain meskipun cuma seorang kanak-kanak.

Pada asalnya niat sekadar mahu menziarahi rumah senior PSS di Tuaran, secara tidak langsung bertukar menjadi misi menghulurkan bantuan ke rumah jiran sekampung. Merentasi jambatan, jalan-jalan kecil berlubang, batas-batas sawah padi, pagar-pagar buluh dan dawai-dawai besi berduri, akhirnya team PSS dan KRU selamat tiba ke tempat yang dituju, sebuah pondok kecil.

Sebarkan gembira ke seluruh pelusuk dunia.

Ada apa pada segulung tikar getah?

Di sebuah pondok kecil berdinding dan berlantai papan rapuh. Menjadi tempat sepasang suami isteri dan 4 orang anak kecil berlindung dan berpijak. Hanya segulung tikar getah setakat ini yang mampu disumbangkan menjadi alas duduk, makan, bermain, belajar dan tidur kepada keluarga ini. Orang dikota sibuk-sibuk menambah barangan yang tidak berkecukupan. Rupanya yang dibendang hanya mampu menambah rasa syukur setiap hari dalam meneruskan kehidupan.

"Jangan sesekali kamu memperkecilkan kebajikan sesekalipun ketika kamu mencurahkan air sehingga habis dari bekasmu ke bekas orang lain yang meminta air dan ketika kamu bercakap dengan saudaramu dengan menunjukkan muka yang manis kepadanya"
(Direkodkan oleh Tabrani)

Si Kecil Ika gembira memikul tikar getah

Sesi berkenal-kenalan

Khidmat memasang tikar getah

"Sesiapa yang membantu memenuhi keperluan saudaranya, Allah akan membantu memenuhi keperluannya dan sesiapa yang membantu melepaskan kesusahan Muslim, Allah akan membantu melepaskan kesusahannya pada hari kiamat."
(Direkodkan oleh Bukhari)

alhamdulillah, sekadar yang mampu

Misi mencari jalan pulang

Semoga post ini dapat melahirkan rasa senang kepada para pembaca untuk menyebarkan 'kegembiraan' kepada insan-insan yang sangat memerlukan. Insya-Allah akan dipantulkan kegembiraan yang berganda-ganda buat anda semula.

Selamat beramal!

No comments: