Jazakallahu Khairan

Tuesday, February 15, 2011

Merindu Pada Kekasih Sejati.


Di antara 2 hari tersepit hati yang keliru di antara 2 sambutan. Antara yang halal, haram ataupun halam? Berkenaan Valentine, sudah ramai yang mengupas hukum meraihkan sambutan ini antaranya;

Sejarah Valentine

Hukum menyambut Valentine's Day
Link 3 (Video Ustazah Norbayah)

Berkasih-sayang sesama manusia itu dituntut dalam agama tetapi berlandaskan syariat yang ditetapkan. Usahlah melabel tarikh-tarikh tertentu sebagai hari terbesar dalam menunjukkan rasa cinta apatah lagi dengan individu yang bukan mahram.


Daripada Abu Sa’id al Khudri ra, beliau berkata: Rasulullah SAW pernah bersabda: “Kamu akan mengikut jejak langkah umat-umat sebelum kamu, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta, sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikuti mereka”. Sahabat bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah Yahudi dan Nasrani yang engkau maksudkan?” Nabi SAW menjawab: “Siapa lagi kalau bukan mereka?” [HR Muslim].

Sudah sibuk dengan urusan Valentine kelmarin, hari ini mari sibukkan diri dengan Maulud pula. Ada yang mengatakan menyambut hari kelahiran Rasulullah ini bid'ah. Timbul pelbagai kontroversi dan pertentangan. Di sini terdapat beberapa hujah yang saya perolehi membolehkan sambutan Maulud.

Antara ulamak-ulamak yang menyokong akan Maulidur Rasul ialah Imam Jalaluddin Sayuti dan Sayid Ahmad bin Zaini Dahlan. Telah berkata Imam Jalaluddin Sayuti:
"Ibadat macam itu adalah bid'ah Hasanah (bid'ah baik) yang diberi pahala mengerjakannya kerana dalam amal ibadat itu terdapat suasana membesarkan Nabi, melahirkan kesukaan dan kegembiraan atas lahirnya Nabi Muhammad SAW yang mulia".

Dan berkata Sayid Ahmad bin Zaini Dahlan:
"Telah berlaku kebiasaan bahawa orang apabila mendengar kisah Nabi dilahirkan, maka ketika Nabi lahir itu mereka berdiri bersama-sama untuk meghormati dan membesarkan Nabi Muhammad saw. Berdiri itu adalah hal yang mustahsan (bai) kerana dasarnya ialah membesarkan Nabi Muhammad saw dan sesungguhnya telah mengerjakan hal serupa itu banyak dari ulama-ulama ikutan umat."

Berkata pula Syeikh Atiah Saqr:
"Saya berpendapat tidak menjadi kesalahan untuk menyambut maulid. Apatah lagi di zaman ini pemuda pemudi Islam semakin lupa dengan agama dan kemuliannya. Perlu juga diingat sambutan tersebut janganlah dicemari oleh perkara-perkara haram dan bid'ah. Seperti pergaulan antara lelaki dan wanita tanpa batas. Kita juga tidak sewajarnya menjadikan sambutan ini sebagai satu tradisi yang khusus, sehingga timbul dalam kefahaman masyarakat jika sesuatu acara tidak dilansungkan maka seseorang itu dikira telah berdosa dan melanggar syariat"

Syeikh Yusuf Qardawi juga telah memberi komen mengenai maulid ini.
Beliau berkata(ringkasan):
"Semua telah sedia maklum bahawa sahabat-sahabat Rasulullah saw tidak merayakan hari kelahiran Rasulullah saw. Ini adalah kerana mereka telah menyaksikan secara langsung setiap gerak-geri Rasulullah saw dan seterusnya ingatan terhadap Rasulullah saw itu kekal di dalam hati dan juga ingatan. Said Abi Waqas mengatakan bahawa beliau begitu ghairah untuk menceritakan mengenai Rasulullah saw kepada kanak-kanak sama sepertiman keghairahan mereka mendidik anak-anak itu Al-Quran. Oleh kerana mereka sering menceritakan sejarah perjuangan Rasulullah saw, maka tidak perlulah mereka merayakan sepertimana dirayakan Maulid ar-Rasul kini."

Khuatir dengan generasi yang semakin melupakan kegemilangan Islam, Sambutan ini diadakan bertujuan mengingati pengorbanan Rasulullah dalam menyebarkan Islam. Namun, sambutan ini kian bercelaru bila dicampur-adukkan dengan amalan-amalan bid'ah yang ditentang Islam.

Maka dibolehkan meraikan Maulud nabi ini dengan syarat tidak dirojakkan dengan perkara-perkara bid'ah. Tetapi sebaliknya diisi dengan ceramah yang menceritakan sejarah Islam dan sirah-sirah para pejuang terdahulu sebagai penyubur mengembalikan kebangkitan Islam yang dibawa oleh Rasulullah.

Salam Maulidur Rasul dari saya buat semua ^_^

No comments: