Jazakallahu Khairan

Tuesday, February 15, 2011

Hari ini, tiada ucapan seindah Alhamdulillah~

Seawal jam8 pagi, kunci kereta sudah dicapai. Kembara terus pecut laju menuju ke rumah adik-adik usrah, seorang demi seorang. Hasrat hati hanya mahu menyelesaikan amanah dalam menguruskan adik-adik KRU Kota Kinabalu seawal pukul 9 pagi tadi. Sesampai di Taman Awam Teluk Likas, ternampak pula sekumpulan kanak-kanak riang sedang berlari-lari diawasi ibubapa masing-masing. Oh, rehlah Sekolah Rendah Islam Al-Hafidz. Singgah sebentar sementara menanti yang lain tiba.


Menganggarkan aktiviti di ambang penghujung, bergegas kembali mencari tempat untuk mengadakan liqo' KRUKK bersama sebahagian AJK baru. Suasana redup-redup bertemankan haiwan-haiwan kecil yang kusyuk beribadat kepada Allah SWT.

~biarkan mereka belajar daripada pengalaman~

***************************
Indahnya ciptaan Tuhan. Mendamaikan dengan zikir tersendiri

Petang tadi saat yang sentiasa saya nantikan, bertemu dengan adik-adik Basyirah03. Wajah-wajah yang sentiasa mengharapkan tiupan semangat baru untuk meneruskan perjuangan hidup. Usrah itu medan untuk berkongsi, bermesra, menadah ilmu, memberi dan menerima. Wajarlah usrah bersifat mutawasil (berterusan). Sebagai medium pengikat hati juga untuk melahirkan pelapis-pelapis yang benar-benar mengamalkan amal islami.

As-Syahid Hasan Al-Banna sendiri jelas memaparkan kepentingan usrah bilamana beliau menitikberatkan penjagaan anak-anak usrah. Boleh dikatakan beliau akan mengambil masa walau hanya beberapa minit untuk bersua muka dengan anak usrahnya tidak kira pagi petang mahupun malam setiap hari kerana melalui prinsip ini pasti mampu menimbulkan rasa ukhuwah dan semangat yang kuat dalam berjuang. Proses seperti inilah yang harus kita ambil contoh dalam mengendalikan perjalanan usrah. Usaha penjagaan ini tidak boleh diletakkan ala kadar sahaja tetapi naqib/ah perlu menganggap usrah sebagai aset yang penting dalam melahirkan individu/jemaah yang kuat serta berkualiti.

Lautan luas terbentang. Berfikir siapa penciptanya?
~ciptaan menghayati ciptaan~

Kaedah mengikat hati anak usrah penting diselidiki. Memberi kefahaman dan memahami. Itu penting. "Apa perlunya saya ikut usrah?" perjelaskanlah senantiasa apa yang disampaikan supaya mereka lebih jelas tujuan naqib/ah berceloteh soal sesuatu. Fahamilah anak usrah adalah manusia yang juga punya ibubapa, bergelar pelajar juga punya kehendak seperti manusia lain dalam hidup.

Budak-budak zaman sekarang suka bermain dengan pantai.
Cadangan pantai mana lagi yang sesuai lepas ni? hmmm

Dalam mendidik jiwa-jiwa, pengorbanan yang tinggi itu perlu. Anda sediakan bahan untuk dibentangkan, jangan lupa makanan untuk dihidangkan. Sekali-sekala cenderahati sebagai pengikat jiwa. Juga telinga dan hati sebagai pendengar setia. Fahamilah kerana anda juga pernah berada ditempat mereka. Kenderaan penting untuk menarik anak usrah juga kepada ibubapa dalam mendapatkan kepercayaan. Sedikit demi sedikit baru saya mulai faham, mengapa dulu seorang senior mengatakan perlunya mendapatkan lesen memandu kereta dengan segera. Ada kelebihannya dan ini salah satu daripadanya.

Setelah mencuba beberapa kali,
akhirnya sempat sebelum di sapu ombak

Kekecewaan melanda bilamana anak usrah tidak seperti yang dikehendaki, perlu diperhalusi diperingkat diri sendiri terlebih dahulu yang mungkin masih lemah dalam mengorek peribadi anak usrah atau mungkin lupa koreksi diri. Berubah dari baik kepada yang lebih baik memakan masa. Dan masa itu akan terus dimakan berpanjangan bila yang menegur juga membuat silap yang sama. Soal ikhtilat, ibadah, akhlak, penampilan dan perjuangan. Jadikan diri dulu sebagai teladan barulah memperbetulkan anak usrah secara berhemah. Itulah, bukan mudah menjaga hati. Apatah lagi hati-hati.

''Wahai orang-orang yang beriman, kenapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan''. (QS. as-Saff: 2-3)

sayang sayang sayang kamu juga! ^_^

2 comments:

Anonymous said...

Terharunya :)

Nashrah Basyirah said...

part mn yg mngharukn ni? ^^