Jazakallahu Khairan

Saturday, February 13, 2010

Setiap Perkara Itu Ibadah, Jika...

Dalam sehari, masa yang kita hanya ada 24 jam.
24 jam - 7 jam(masa ideal) = 17 jam.

Saya pernah terfikir untuk menggurangkan masa tidur kepada 1/2 jam sehari akibat berasa rugi terhadap setiap waktu yang dianggarkan untuk berehat semata-mata. Hasil pembacaan dan bertanya kepada yang pakar, tidur juga boleh jadi ibadah. Maka, tiada apa yang merugikan jika tidur itu adalah satu ibadah. Tetapi untuk menjadikan tidur atau perkara-perkara lain diiktiraf oleh Allah sebagai ibadah, ada syaratnya.

Niat kerana Allah
Kerana niat adalah teras, boleh jadi sesuatu perkara baik yang kita lakukan adalah sia-sia sekiranya bukan kerana Allah. Penyembelihan ayam tanpa niat yang suci kerana Allah, bangkailah jadinya. Dan tidur itu ibadah bila nawaitunya berehat untuk Allah. Tidur mengumpul tenaga bagi melakukan kerja-kerja Islam. Merehatkan diri, pahala pun mari.

Perkara yang dibenarkan oleh syara'
Sungguhpun niat yang diwujudkan tepat kerana Allah tetapi amalan yang dilakukan bertentangan dengan ketetapan syara', ianya automatic terbatal dari tittle ibadah. Allah SWT tidak mengiktiraf sebarang amalan baik tetapi pengamalannya salah. Seperti seorang bapa yang berkerja di kilang arak untuk menampung hidup keluarganya sebagai tanggungjawab menunaikan kewajipan agama maka ia tidak diiktiraf Allah sebagai sebuah ibadah. Matlamat tidak menghalalkan cara.

Semua amalan mesti mengikut peraturan yang ditentukan
Amal ibadah tidak sah sekiranya bercanggah dari peraturan yang ditentukan Allah SWT. Misalnya solat Zohor 4 rakaat, tidak boleh diubah sesuka hati ketetapannya mengikut diri manusia. Begitu juga tidur, ada peraturannya.

Ibadah khusus tidak boleh diabaikan Amalan yang dilakukan tidak boleh dinamakan ibadah jika mengabaikan amalan fardu. Sebagai contoh, tidur sehingga terlepas solat Subuh. Maka tidur itu tidak diiktiiraf sebagai ibadah.

No comments: