Jazakallahu Khairan

Friday, February 5, 2010

Aku Sudah Marah!

Arghhh..

Marah?!

Panas baran?

Kebelakangan ini penulis merasakan sifat mazmumah yang hampir terkubur suatu ketika dulu mulai wujud kembali. Marah?! Salah satu daripada sifat tercela (mazmumah) yang dibenci Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w. Justeru, perasaan marah yang gagal dikawal sebenarnya boleh menimbulkan pelbagai penyakit hati seperti dendam, dengki, sombong dan angkuh. Sesiapa saja yang tidak mengikis sifat ini pasti akan hidup dalam suasana yang suram dan penuh dengan tekanan. Semua perkara yang tidak bersesuaian dengan jiwa, mulalah tinggi suara, angkat tangan ataupun terserlah dari pelbagai bentuk yang tidak sepatutnya. Benarkan?

"Aku Sudah Meletup!"

Pelbagai langkah boleh saya, anda dan mereka ambil untuk menangani rasa marah.

1.
Berwudhuk, beristigfar.
2. Berfikir secara waras alasan yang kukuh untuk marah.
3. Tinggalkan tempat yang mengundang kemarahan.
4. Pandanglah alam sekeliling. Wujudkan rasa kehambaan.
5. Luahkan pada pendengar setia yang boleh dipercayai.

6. Tidur sebentar. Beri ruang kepada diri untuk tenang seketika.
7. Berdiam diri seketika. Elakkan diri dari berbual untuk sementara waktu. Dikhuatiri perbua
lan dengan individu lain akan menambahkan lagi kemarahan. Mungkin gurauan, akan didengari seperti sindiran.

Hakikatnya marah itu datangnya dari syaitan yang cuba memecahbelahkan umat manusia. Mungkin pada masa terdekat marah itu akan membantu anda. Untuk jangka masa yang panjang? Hubungan persaudaraan mulai terjejas.
Sukarnya menahan marah.

Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud:
"Apabila seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah ia mengambil wuduk. Maka sesungguhnya marah itu daripada secebis api." (Riwayat Abu Daud).
Mereka yang dapat menahan dirinya daripada dikuasai sifat marah akan mendapat ganjaran setimpal dengan usahanya.

Rasulullah bersabda bermaksud:
"Janganlah kamu marah dan bagi kamu balasan syurga." (Riwayat al-Bukhari).


Tapi, boleh jadi marah itu juga betul sekiranya disalu
rkan ke arah yang tepat.

Marah turut berlaku kepada individu yang mempunyai kedudukan seperti orang agama berstatus ustaz, ustazah, tuan guru, ulama, marah dan melenting.


Marah yang dipuji adalah marah yang pertengahan, iaitu marah bertempat. Contohnya, seorang bapa marah kepada anaknya yang tidak mahu bersolat atau menutup aurat.

Nabi SAW mengajar dalam sabdanya yang bermaksud: “Suruhlah
anak kamu bersolat ketika berumur tujuh tahun dan pukullah mereka yang tidak mahu bersolat ketika berumur 10 tahun dan pisahkan mereka dari tempat tidur.”

Marah kepada mereka yang memusuhi Islam sehingga kita boleh mengisytiharkan berperang. Begitu juga dalam mencegah kemungkaran, perlu ada marah.


Contoh paling hebat berlaku dalam sejarah ialah ketika Saidina Ali berada dalam satu peperangan di mana beliau hampir hendak memenggal leher musuhnya, tiba-tiba musuhnya itu meludah mukanya. Lalu Saidina Ali tidak jadi memenggal lehernya.
Maka musuhnya berasa pelik lalu bertanya kepada Saidina Ali mengapa tidak jadi membunuhnya. Maka Saidina Ali menjawab: Aku takut bahawa aku membunuhmu bukan kerana Allah tetapi kerana marah kepada kamu kerana meludahku.” Hebatnya Saidina Ali masih lagi menggun
akan pertimbangan akal dan syariat walaupun ketika marah.
Cabarlah diri, kita mampu melakukannya ;)

No comments: