Jazakallahu Khairan

Saturday, January 16, 2010

Yang Layak Disayangi.


Comel/Kicik
Tadi sedang penulis sibuk mentelaah pelajaran, terlihat pula Comel cuba memuatkan diri membolosi pintu yang terbuka kecil. Comel sudah mula mencari tempat untuk melahirkan anak. Dulu kena panggil anak kucing, tidak lama lagi bakal bergelar mama kucing. Setakat ni Comel lah kucing yang paling bongsu dalam hierarki keluarga kucing kami dan sekarang menghitung hari untuk melahirkan generasi kucing baru di rumah ini :) Dari kecil lagi saya meminati kucing tapi tidak berpeluang pelihara dalam rumah sehinggalah kami berhijrah ke Kota Kinabalu.

Banyaklah kesan yang timbul bila pelihara kucing ni, tapi malaslah berbicara soal negatifnya. Kalau dirungkai, positifnya lebih banyak. Bagi saya, kucing ni haiwan yang sangat dekat di hati. Dekor memiliki sifat semulajadi seperti manja dan penyayang. Suka dibelai dan disayangi dengan menunjukkan telatah-telatah yang menarik perhatian. Lagi, kucing haiwan yang mudah dijaga, tidak perlu dibawa berjalan-jalan ketika petang, berdikari dan mudah menyesuaikan diri dengan keadaan. Yang penting seronok diusik dan dibawa main. Kawaii..

Berbuat baiklah pada kucing, eloknya nikmat yang kita miliki dikongsi dengan makhluk ciptaan Allah yang lain dan di antaranya adalah kucing. Sesetengah orang berpendapat, rezeki akan melimpah ruah kalau pelihara kucing. Banyak nikmat yang bakal kita perolehi. Walau apapun, rezeki tu sebenarnya bukan datang dari kucing tapi datangnya dari Allah.

Kagumnya penulis pada Abu Hurairah, nama gelaran terkait dengan kucing. Para sahabat juga mesti sayang pada kucing tapi gelaran Bapa Kucing tu Abu Hurairah yang punya. Begitulah tinggi kasihnya beliau dengan makhluk yang bernama kucing.

Teringat dengan sebuah kisah, Imam Abu Bakar as-Syibli telah menyelamatkan seekor kucing yang kesejukan akibat musim sejuk pada ketika itu, dan segala dosanya telah diampunkan oleh Allah SWT. Kucing yang kecil lagi kurus tersebut dimasukkan ke dalam bakul yang dibawa untuk mengelakkan kucing tersebut dari kesejukkan. Ganjarannya, Abu Bakar as-Syibli mendapat ketinggian kasih sayang dari Allah sebagai mana beliau menyayangi kucing tersebut dengan menjaganya sepenuh hati. Syurgalah jawabnya ;)

Jadi sahabat-sahabat, kalau nampak kucing di mana-mana, lembut-lembutkanlah hati untuk menyayang, ringan-ringankanlah diri memberi makanan(kalau mampu). Sebaiknya berat-beratkan kaki dan tangan untuk menyakiti. Walaupun benda ni nampak simple, sapa yang tahu nilainya besar di sisi Allah.

No comments: