Jazakallahu Khairan

Monday, December 7, 2009

"Kalaulah Dulu Aku.."

"Kalaulah dulu aku..."

Teringat pula masa zaman sekolah rendah dulu, suka saya membaca ruangan dalam sebuah majalah yang mencoretkan statement "Kalaulah aku..". Mulalah saya berimaginasi di luar kotak pemikiran menjadi itu dan ini. Antara bacaan yang masih tersisa diminda;

"Kalaulah aku jadi pokok kelapa, aku tinggi! Senang bantu mak aku ambikkan kelapa. Tak payah nak panjat-panjat. Senang tolong ambikkan layang-layang adik aku yang tersangkut kat tiang letrik"

"Kalaulah aku jadi kereta, senang aku nak antar adik-adik aku ke sekolah. Tak susah mengayuh basikal hari-hari. Hari isnin boleh aku bawa Milah round kampung, petang-petang ajak Tipah pegi pantai, esoknya bawa Leha tengok wayang pulak. Mesti ramai yang minat dengan aku."

"Kalaulah aku jadi si Putih, senang hidup aku hari-hari. Tak payah pegi sekolah. Tak payah basuh pinggan lepas makan. Tak susah nak tolong mak kemas rumah.
"


"Kalaulah aku mahir melukis, ...."

"Kalaulah aku genius, ...."

Dan bermacam-macam lagi 'kalau' dan 'kalau'. Tersebut al-diskusi si Bawang putih dan si Bawang Merah;

Bawang Putih: Hari-hari adik berlalu sedih, tiada apa yang tak sedih melainkan sedih belaka.

Bawang Merah: Apa yang kau sedihkan adik Bawang Putihku sayang?

Bawang Putih: Impian adik tak tercapai, pilihan adik silap. Kalaulah dulu....

Bawang Merah: Hah.Hentikan perkataan 'kalaulah dulu...'. Ianya hanya membuka pintu Syaitan. Pasti Syaitan akan memperdayakan adik supaya berfikir lebih melampau..

Bawang Putih: Terus....?

Bawang Merah: Syaitan akan memasangkan angan-angan pada adik untuk kembali ke zaman silam. Menyoroti zaman silam untuk memperbaiki kesilapan dalam pilihan. Ini tak lebih daripada angan-angan yang tak akan menjadi kenyataan adik Bawang Putihku sayang.

Bawang Putih: Tapi, kan seronok kalau dapat kembali ke zaman silam kak?

Bawang Merah: Angan-angan daripada Syaitan itu memang seronok. Tapi sebenarnya melalaikan, tak betul dan menyesatkan. Qada' dan qadar Allah itu sudah tersurat. Salah satu daripada rukun Iman tu. Percaya dan yakinlah dengan pilihan yang telah dibuat. Ianya memang datang daripada Allah dan memang ada hikmahnya.

Bawang Putih: Akak memang suka membuat perumpamaan. Apa pulak perumpamaan akak kali ini?..

Bawang Merah: (Sambil tersenyum) Tak mungkin adik dapat mengembalikan susu kambing kembali kepada puting susunya. Mengembalikan bayi yang dilahirkan kepada rahim ibuya. Menarik kembali malam untuk mendapatkan waktu siang. Mengembalikan hujan kembali kepada awan dan mengembalikan mata air yang di hilir ke hulunya.

Bawang Putih: Maksudnya?

Bawang Merah: Susu lembu yang diperah dari kambing boleh diminum dan diambil manfaatnya.
Bayi yang dilahirkan boleh dibentuk untuk dijadikan manusia hebat. Siang akan datang juga setelah beredarnya malam, peluang masih ada untuk jadi lebih baik dari semalam. Hujan sebagai barakah dan rahmat daripada Allah SWT dan air di hilir sebagai penghubung antara hulu sungai dan laut.

Bawang Putih: Maksud akak semua ada manfaatnya?

Bawang Merah: Ya, betul. Dan semua peristiwa ada putarannya. Hikmah yang terkandung itu luas. Belum tentu apa yang kita inginkan itu, terbaik untuk kehidupan kita di dunia dan akhirat. Percaya dan yakinlah kepada Allah SWT. Berbaik sangkalah denganNya dan jangan pernah putus berdoa.

Wallahua'lam.

No comments: