Jazakallahu Khairan

Friday, May 22, 2009

Kenapalah aku yang kena.

Kenapa aku diuji?

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta."

(Al Ankabut: 2-3)

Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

… “Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan ingatlah, Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”
(Al Baqarah: 216)

Kenapa ujian seberat ini…?

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menangung dosa kejahatan yang diusahakannya”

(al Baqarah: 286)

Bagaimana harus aku menghadapinya..?

“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu dan bersedialah serta bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya”.
(Ali Imran: 200)

Apa yang aku dapat dari semua ini…?


“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah”
(At Taubah: 111)

Kepada siapa aku berharap..?


Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): “cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai ‘Arasy yang besar”.
(At Taubah:129)

Aku tak dapat tahan……

“Kalau demikian bersabarlah aku dengan sebaik-baiknya, dan Allah jualah yang dipohonkan pertolonganNya,…”
(Yusuf:18)

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sabarkanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (yaitu)orang-orang yang apabila ditimpa musibah mereka berkata, 'Innalillahi wa inna ilaihi rajiun' (sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali). Mereka itulah yang memperoleh keampunan dan rahmat dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk."
(Al-baqarah:155-157)

No comments: