Jazakallahu Khairan

Sunday, May 15, 2011

Majlis Alumni bersama ummi PERPIS.

ucapan buat anak-anak sabah

Kejutan berkumpul di pusat membeli-belah 1 Borneo seperti berhasil khas buat seorang ummi yang banyak berjasa dalam menakhodai bahtera Persatuan Pelajar Islam di SMK Tebobon amanah daripada Ust Abdullah Din. Sambutan bersempena hari guru seterusnya sedikit majlis kecil-kecilan sebagai penghargaan kepada Ustazah Haflah yang akan berpindah mengikuti suami ke Sungai Buloh, Selangor. Begitulah pengorbanan seorang isteri, setia dan patuh pada suami meskipun perlu memilih hidup berpindah-randah. Sebagai tentera, kemungkinan amat tinggi untuk dipindahkan kawasan bertugas setiap 5 tahun. Namun sedikit berbeza dengan suami ustazah yang diletakkan dalam unit tugas-tugas khas sebagai tentera yang bergelar ustaz. Hinggakan ini adalah sekolah ke-5 yang dijejaki ustazah rentetan mengikuti suami yang dipindahkan tempat tertugas setiap 3 tahun.

Dalam ucapan itu, diselitkan harapan bagi peneraju PERPIS masa hadapan agar dapat memupuk kerjasama yang lebih erat sesama ahli dan istiqomah dalam gerakan. Ucapan tahniah juga buat alumni PERPIS di atas kejayaan mendapatkan tempat di pusat pengajian yang seterusnya. Juga permohonan maaf di sepanjang mengepalai persatuan berkenaan.

melentur buluh biar dari rebungnya

Bukan mudah bagi seorang muslimah menjadi ketua dalam menggerakkan sebuah organisasi yang diamanahkan beratus-ratus orang pelajar Islam untuk dibimbing. Dalam keterbatasan, mujurlah ustazah memiliki suami yang memahami tuntutan dakwah. Tidak keberatan membenarkan isteri untuk bermalam dan berprogram bersama-sama pelajar.

Sambil-sambil membuat kejutan, majlis turut sama meraihkan para alumni yang bakal melangkah ke episod hidup seterusnya. Tahniah! buat sahabat-sahabat dan adik-adik yang berjaya menempah nama di gedung ilmu yang lebih tinggi. Semoga matlamat menempah nama di syurga Allah tetap di tangga nombor satu.

Muhammad Aiman Osman - Asasi sains UMS (16 Jun 2011)
Nursuhaila Lani - Perbankan Islam KUIN (4 Jun 2011)
Husaini Hashim - Asasi sains fizikal UNIMAS (4 Jun 2011)
Irawan Ridduan & Tasnim - Kolej Matrikulasi Labuan (21 Mei 2011)
Hannafi Muktah - Kembali meneruskan jihad akademik di KML (19 Mei 2011)

serta beberapa individu lain lagi. Buat yang memilih STPM sebagai langkah seterusnya, insya-Allah besar pahalanya dalam memantau adik-adik bekerja dan membantu perjuangan.


Perancangan Allah adalah yang terbaik. Pemergian 'orang-orang kuat' pasti akan diganti dengan jiwa muda yang lebih bersemangat dan lebih ramai yang akan bangkit membimbing rakan-rakan sebaya.

Dari sinilah saya mula belajar gerakan dalam berorganisasi dan berjinak-jinak dengan dunia dakwah. Semoga PERPIS terus kukuh dan lebih ke hadapan di bawah nakhoda dan pimpinan baru. Bangkitlah syabab! Iringi langkah insan seusiamu kembali ke landasan hidup mulia...

No comments: