Jazakallahu Khairan

Thursday, July 1, 2010

Buang bayi lagi.

Lagi isu buang bayi mahupun bayi dibuang.. Apa punca ni? Huhu sedih membaca akhbar baru-baru ini, 2 kes buang bayi - Alhamdulillah semasa ditemui bayi-bayi ni masih hidup lagi..

Kes 1.
Rawang- Seorang remaja berusia 18 tahun telah membuang bayi yang baru dilahirkan dengan beralaskan daun pisang di belakang sebuah rumah berdekatan taman perumahannya. Remaja yang telah melakukan persetubuhan haram sebanyak 2 kali bersama teman lelakinya itu ditahan di rumah ibu saudaranya dalam keadaan tidak bermaya rentetan baru lepas melahirkan anak. Difahamkan, teman lelakinya enggan bertanggungawab dan menghilangkan diri menyebabkan remaja terbabit terumbang-ambing sebelum mengambil keputusan untuk menumpang di rumah ibu saudaranya bagi menyembunyikan kandungannya.

Kes 2.
Seremban- Bayi mengigil ditemui terbaring kesejukan di atas tong sampah beralaskan akhbar. Bayi cukup sifat berkenaan hampir terjatuh sebelum diangkat oleh jiran berdekatan. Pemandu lori sampah berkenaan sangat terkilan melihat bayi serba lengkap berpakaian, bersarung kaki dan tangan tersebut mengigil teruk walaupun ketika itu tidak hujan. Siasatan pembuangan masih dilakukan dan seorang wanita warga asing berusia 20 tahun telah ditahan bagi membantu siasatan hasil telitian melalui CCTV yang dipasang berhampiran rumah bayi tersebut dibuang.

Bila tengok gambar bayi-bayi tu, subhanallah~ tersangatla comel.. Tergamaknya, lepas pertaruhkan nyawa lahirkan anak yang sempurna dengan paras wajah yang comel, bungkus-bungkus pastu buang macam sampah. What the..freaking mommy?!

Duhai manusia,
fikir-fikir sebelum membuat, kasihan pada yang menjadi mangsa, diakhirat kelak anda yang kena!

No comments: