Jazakallahu Khairan

Sunday, April 11, 2010

Malaysia dan makhluk ke-4.

Mutakhir ini kes pembuangan bayi kian menjadi-jadi. Rupanya bumi sudah mula didiami makhluk ke-4 selain manusia, haiwan dan tumbuhan. Jenis makhluk apalah yang bersifat teruk mengalahkan keganasan sang haiwan di hutan Amazon. Hai dunia hari ini, seiras rupa masyarakat di zaman kegelapan dahulu kala.

Baru-baru digemparkan lagi dengan kes terbaru,
Bayi lelaki cukup sifat ditemui dalam tong sampah di Rawang 11 APRIL 2010 oleh pekerja syarikat kutipan sampah. Apalah punca yang melunturkan sifat keibuan seorang manusia sehinggakan bayi tidak berbalut dosa ini ditinggalkan berbalut surat khabar.

Mungkin individu yang belum bersedia menjadi ibu/bapa ini menunggu keprihatinan seekor gorila untuk mengutip anaknya dan kemudian dibesarkan di dalam hutan persis 'Tarzan' dalam cerita dongeng.*sigh*

Cukupkah sekadar mengkritik? Masyarakat ramai hanya tunggu, tunggu dan terus menunggu kes seterusnya..atau sudah memulakan langkah ke tahap pencegahan seterusnya?Allah lebih mengetahui apa yang diperlukan oleh makhluk ciptaanNya. Kembalilah kepada undang-undang yang telah Dia tetapkan.

2 comments:

-Virut- said...

The first base of human sins -> Pride.

sanggup dorang buang bayi hnya utk cover kesalahan mereka...mngkin lepas ni, samada mereka ulang kegiatan x bermoral ni atau bertaubat. Tapi 'pride' juga yg buat org susah mo bertaubat atau mngakui dosa mereka..

nashrah basyirah said...

yaa virut. totally agree with u! hrap bila sda bt slah skali trus sedar la dri hidup jahiliyyah tu. ksian kn bayi2 yg xbrdosa ni. dgn manusia malu, dgn tuhan?